Västerås Segelflygklubb


Västerås segelflygklubb är en ideell förening med ett 60-tal medlemmar. Verksamheten består av segelflyg (med vinsch & flygbogsering), motorsegelflyg (TMG) samt ultralätt motorflyg (UL-B). Klubben bedriver även flygutbildning inom samtliga av dessa verksamhetsområden. Vi är baserade, med klubbhus, hangar och flygplan på Johannisbergs flygfält (ESSX) i Västerås.  Västerås Segelflygklubb har funnits sedan början av 80-talet, men var i dessförinnan en egen sektion inom Västerås Flygklubb som började med segelflyg på Hässlö i Västerås redan år 1935.

       Organisationsnummer:                                             

878001-0636


Besöksadress:

Johannisbergs Flygplats

Västerås


VSFK:s snabbguide till myWebLog


Bankgiro för övriga:

807-3652

Postadress:

Västerås Segelflygklubb

Box 406

721 08 Västerås


Bankgiro för medlemmar:

540-6939 myWebLog


Flygplanen

SE-UMO

Tillverkare : Grob

Modell: Twin Atir III SL

Tillverkningsår: 1992

I klubben sedan: November 2018

Spännvidd: 18m

Glidtal (L/D): 1/38

Övrigt: Flygplanet är en SLG. Självstartande segelflygplan.



SE-UDO

Tillverkare : Grob

Tillverkningsår: 1985

I klubben sedan : 2003

Spännvidd: 17,4 m

Glidtal (L/D): 1/24,5

Högsta tillåtna hastighet(VNE): 270 km/h-146 kt

SE-VPY

Tillverkare : Flight Design

Tillverkningsår: 1985

I klubben sedan : 2003

Spännvidd: 8,5 m

Cruise-hastighet 120kt

Ensitsiga Segelflygplan

SE-UYX

Tillverkare:Glaser-Dirks

Modell: DG-400

Tillverkningsår: na

I klubben sedan : 2015

Spännvidd: 17 m

Glidtal (L/D): 1/45

Övrigt: SLG Självstartande Segelflygplan

Bogserflygplan

SE-GFE

Tillverkare:  SOCATA

Modell: Rallye 180T Galerien

Tillverkningsår: 1969

Motoreffekt: 180 hk


Övrigt: SE-GFE var under många år ägt av VSFK men är numera privatägt. Vi har möjlighet att hyra flygplanet för bogsering när vi har behov utav det.

Vinsch

Foto: Jörgen Sälde


Vi är en av få klubbar och den enda i Mälardalen som använder sig av vinsch som startmetod. 2005 införskaffade klubben en vinsch (Bifrost V-306). Detta gjordes för att få en billigare, miljövänligare och snabbare startmetod än flygbogsering.


2010 har vi bytt linor från stålwire till "plastlinor" - s.k. dyneema-lina - vilket minskar linans egenvikt väsentligt och därmed ger oss högre urkopplingshöjd samt underlättar hanteringen på marken. I vindstilla förhållanden eller rak sidvind får vi idag 400-500m beroende på flygplanstyp och antal personer ombord. Vid vind i banans riktning får vi 600-700m.


En vinschstart är en oförglömlig upplevelse, accelerationen är 0-100km/h på 2-3 sekunder och starten är över på ca 40 sekunder. Vi välkomnar såväl erfarna segelflygare som nybörjare att besöka klubben för att testa några starter med någon av våra instruktörer.


Ett par videoklipp från YouTube: från marken & från planet.


http://www.youtube.com/watch?v=XBTmlV0_y3s


http://www.youtube.com/watch?v=zPEy_UglnXE&feature=related